عادت موفّقیّت را در خود پرورش دهیم

 

ما انسان ها اهل عادت هستیم. زود به هر چیزی عادت پیدا می کنیم و آن عادت پایه زندگیمان می شود. هریک از ما انواع عادت های فکری و جسمی داریم که بعضی مثبت و بعضی منفی هستند.

ورزش کردن یک عادت جسمی خوب و سیگار کشیدن یک عادت جسمی بد است. هر روز میوه و سبزی تازه خوردن یک عادت جسمی خوب و هر روز فست فود خوردن یک عادت جسمی بد است. شکرگزاری یک عادت فکری مثبت و ناشکری یک عادت فکری منفی است.

 برنامه ریزی و بودجه بندی یک عادت خوب مالی و ولخرجی یا حساسیت بیش از حد عادات بد مالی است و همه عادت های مثبت و منفی ما تبعات و پیامدهای خود را داراست. خوب است بدانیم که موفّقیّت و شکست هم عادت است.

.....


عادت ها در اثر تکرار به وجود می آیند. وقتی ما به ریشه عادت هایمان پی ببریم، روی محوکردن افکاری که عادت های منفی مان را ایجاد کرده ایم کار کنیم و عادت های مثبت تری در خودمان به وجود بیاوریم، زندگیمان به طور قابل ملاحظه ای بهتر می شود و رضایت خاطر بیش تر ی کسب می کنیم.

 جالب است که بیش تر  ما با وجودی که می دانیم عادتی بد است باز به آن ادامه می دهیم و با وجودی که می دانیم عادتی خوب است باز تلاش چندانی در جهت پرورش آن در خودمان نمی کنیم. علتش این است که دانستن سطحی با آگاهی عمیق متفاوت است. اگر مطالب مفیدی که در روزنامه می خوانیم یا از رادیو و تلویزیون می شویم، به نگرش ما تبدیل نشوند به سرعت فراموش می شوند. اگر نگرش مراقبت از جسم مان و سلامتی مان را نداشته باشیم، صرفا دانستن فواید میوه و سبزی و تغذیه سالم باعث نمی شود تا عادات بد غذایی مان را کنار بگذاریم. پس نگرش همه چیز است.

نگرش ها و عادت های ما به مرور زمان به وجود می آیند. تمام نگرش ها و عادت های مثبت هم می توانند از جایی شروع شوند و با تمرین و تکرار ادامه پیدا کنند. در واقع نگرش چیزی بیش از عادت فکر کردن نیست. روند ایجاد عادات خوب یا بد هم یکی است. عادت ها غرایزی نیستند که ما با آنها به دنیا بیاییم. عادت ها کنش ها یا واکنش ها اکتسابی هستند. در واقع عادت ها به آسانی ایجاد می شوند امّا وقتی محکم در سیستم فکری و رفتاری ما جا گرفتند ترک کردنشان تا حدی سخت است. این خصوصیت در رابطه با عادات منفی مثل سیگار کشیدن برایمان مشکل ایجاد می کند و در رابطه با عادات مثبت مثل ورزش یا تغذیه سالم به نفع ماست.

 عادات خوب پیدا کنید

بیش تر ما اجازه می دهیم عادات منفی مان بر ما مسلط شود و اثرات زیان بار در زندگیمان به وجود بیاورد. کسب آگاهی در مورد عادات بدمان کمک می کند تا آنها را به عادات خوب بدل کنیم. گام های زیر کمک می کند تا از این عادات آگاه تر شویم و کاری درباره شان بکنیم:

گام اوّل: عادات بدتان را بنویسید.

گام دوم: علت اولیه آن چه بوده؟

گام سوم: علل دیگر آن چه بوده؟

گام چهارم: عادت مثبتی انتخاب کنید که جای عادت منفی را بگیرد.

گام پنجم: به عادت مثبت فکر کنید و مزایا و نتایج آن را درنظر بگیرید.

گام ششم: برای ایجاد این عادت اقدام کنید.

گام هفتم: هر روز این عادت را تقویت کنید.

گام هشتم: با یادداشت کردن مزایای عادت خوبتان به خودتان پاداش دهید.

 

به خاطر داشته باشید که وقتی تصمیم می گیرید با پرورش نگرش صحیح عادت های خوب ایجاد کنید، کار، تازه آغاز شده است. پس تا پایان عمر باید تصمیم بگیرید که همچنان نگرش صحیح را حفظ کنید و عادت های خوبتان را ادامه دهید. اگر این کار صورت نگیرد، معمولا عادت های بد به سرعت برمی گردند. چقدر ما این جمله تکراری را شنیده ایم که «از فردا سیگار را ترک می کنم» یا «از شنبه دوباره ورزش کردن را شروع می کنم».

 مرحله بندی پرورش عادت

 خوب است بدانید که هر کاری وقتی مرحله بندی شود بهتر نتیجه می دهد و احتمال موفّقیّت آن بیش تر  می شود. وقتی سعی می کنید عادت های بد را با عادت های خوب جایگزین کنید سه مرحله این کار را درنظر بگیرید.

 

مرحله اول: چند روز اول همیشه دشوارترین روزها هستند. شکستن عادات کهنه سخت است و شما مدام باید ذهنتان را روی هدفتان که پرورش عادات جدید و مثبت است متمرکز نگه دارید و هشیار باشید.

 

مرحله میانی: زمانی که عادات خوب کم کم ریشه می دواند، مواردی پیش می آید که میزان عزم و اراده تان در پایبندی به عادت خوب جدید به چالش کشیده می شود. مثلا همکاری می گوید: «حالا یک نخ سیگار که مساله ای ایجاد نمی کند. بیا فقط همین یکی را بکش» یا دوستی می گوید: «با یک بار غذای چرب و چیلی خوردن که آدم سکته نمی کند.

بیا فقط همین یک بشقاب غذا را بخور». و شما فکر می کنید که واقعا یک «بار» که اشکال ندارد. ولی همین یک «بار»هاست که مجموعه عادت ها را تشکیل می دهد. پس همیشه در انتخاب هایتان باید هشیار باشید. خبر خوب این است که هرچه انتخاب آگاهانه تر و صحیح تری داشته باشید و عادات درست تری ایجاد کنید، احتمال تحکیم و تقویت آنها و امکان پرورش عادات خوب جدیدتر بیش تر  می شود.

 

مرحله پایانی: در مرحله آخر بیش از همیشه با ید مراقب باشید. همه ما افرادی را می شناسیم (از جمله خودمان) که پس از کاهش وزن به طور ناگهانی دوباره به عادت پرخوری رو آورده و حتی بیش تر  از قبل وزن اضافه کرده اند. یا پس از چند سال ترک سیگار، به دنبال بروز ناراحتی ای در زندگی شخصی شان – در واقع به بهانه آن – از نو به سیگار کشیدن رو آورده اند. پس همیشه باید مراقب باشید تا به هیچ وجه دوباره به دام عادات منفی نیفتید.

 تغییر باور و کلام

 برای ترک عادات ناپسند و پرورش عادات پسندیده لازم است باورهایمان را تغییر دهیم. مخصوصا وقتی در حال ترک عادت بدی هستیم بسیاری از اطرافیانمان که اتفاقا خودشان گرفتار همان عادات بد هستند آگاهانه یا ناخودآگاه حرف هایی می زنند که دلسردمان می کنند. این همان جایی است که بیش تر ین باور و ایمان به درستی نگرشمان را لازم داریم.

فرد موفّقی را می شناسم که هر روز پنجاه بار این عبارت را تکرار می کند: «من می توانم این کار را بکنم.» تکرار مدام جملات مثبت کمک می کند تا فرد به خودش ایمان بیاورد و با موج دلسردی ناشی از ناباوری دیگران مقابله کنید. روند ایجاد باور به توانایی تان را با تغییر کلامتان اتخاذ کنید.

برای این منظور این واژه ها را کاملا حذف کنید:

 

  1. نمی دانم
  2. اگر
  3. شک دارم
  4. فکر نمی کنم
  5. وقت ندارم
  6. شاید
  7. می ترسم که
  8. فکر نمی کنم بشود
  9. من
  10. غیرممکن است

 

این واژه ها را به فرهنگ لغتتان اضافه کنید:

 

  1. می توانم
  2. انجام می دهم
  3. انتظار بهترین ها را دارم
  4. می دانم
  5. وقت پیدا می کنم
  6. حتما
  7. مطمئنم
  8. مطمئنم می شود
  9. ما
  10. همه چیز ممکن است

 

بخواهید که تغییر کنید

 هیچ چیز بیش از آرزو و میل شدید برای تغییر کردن نمی تواند موفّقیّت ما را تضمین کند. بیش تر  ما تا زمانی که واقعا مجبور نشویم دست از عادت های بد خود برنمی داریم. خیلی ها تا زمانی که پزشک متخصص قلب و عروق یا متخصص ریه شان هشدار جدی نداده دست از سیگار کشیدن برنمی دارند. بیش تر  ما تا زمانی که در اثر تغذیه ناسالم دچار مشکل جدی نشده ایم به عادات سالم رو نمی آوریم.

 امّا این نگرش درست نیست و به لحاظ مالی و جسمی و روحی بهای سنگینی برای ما دارد. نگرش درست این است که فکر کنیم چاره ای جز ترک عادات بد و پرورش عادات خوب نداریم.

 می گویند روزی قورباغه ای کنار جاده ای جست و خیز می کرد که ناگهان در گودال بزرگی افتاد و هر کاری که کرد نتوانست از گودال بیرون بیاید. همان موقع خرگوشی از راه رسید و قورباغه را ته گودال دید و خواست به او کمک کند، امّا موفق نشد. انواع حیوانات دیگر جنگل آمدند و شجاعانه تلاش کردند تا به قورباغه بیچاره کمک کنند، امّا آنها هم سرانجام دست از این کار برداشتند. آنها در حالی که می رفتند گفتند: «برمی گردیم و برایت غذا می آوریم. ظاهرا حالا حالاها باید این جا باشی.» مدتی از رفتن آنها نگذشته بود که صدای قورباغه را شنیدند که کنارشان جست و خیز می کرد. باورشان نمی شد! با تعجب گفتند: «اصلا فکر نمی کردیم بتوانی بیرون بیایی» قورباغه پاسخ می داد:

«من هم فکرش را نمی کردم. امّا کامیون بزرگی داشت درست به طرفم می آمد. بنابراین مجبور شدم فکرش را بکنم»! ما هم فکرش را بکنیم. فکر کنیم که چاره ای جز موفّقیّت نداریم. فکر کنیم چاره ای جز ترک عادات بد نداریم. فکر کنیم چاره ای جز کسب عادات خوب نداریم. انسان موجود اهل عادت است. ما به همه چیز عادت می کنیم. ما چند شکست می خوریم و بعد به شکست عادت می کنیم. بیایید از خصوصیت بشری عادت کردن به نفع خودمان استفاده کنیم.عادت کنیم که موفّق شویم. عادت کنیم که به رغم مشکلات و ناملایماتی که برای هرکسی پیش می آید پیش برویم. عادت کنیم که با نگرش مثبت با موقعیت های منفی زندگی رو به رو شویم.

 عادت کنیم که در هر مشکلی فرصتی ببینیم. عادت کنیم که به جای گیرکردن در گذشته، در زمان حال زندگی کنیم و به آینده امیدوار باشیم. یادمان باشد عادت های بد ما زندگیمان را ویران می کند. عادت های خوبمان زندگیمان را می سازد. عادت خوب موفّقیّت را در خودمان پرورش دهیم.

 

برگرفته از سایت : http://www.1doost.com