والدین عزیز ، شما هم بخوانید .

کمی خلاقیت و صبر شما کافیست تا دلبندتان با شما همراهی کند.

20 راهبرد عملی جهت تقویت  املا در دانش آموزان مقطع ابتدایی :

1 ......


1-   تلفظ صحیح کلمه ها و ترکیب های درس

2-   روان و رسا خوانی متن درس

3-   به کاربردن کلمه های درس در جمله

4-   تعیین تعدادی حروف جهت پیدا کردن کلماتی که دارای این حروف هستند از متن درس توسط دانش آموز

5-   به کاربردن وضعیت نوشتن نقطه نسبت به شکل حروف یعنی محل قرارگرفتن نقطه در پایین یا بالا و تعداد نقطه

6-   به کارگیری صحیح نشانه ی تشدید در کلمات مشدد درس تا ویژگی نوشتاری این کلمات در ذهن دانش آموزان تثبیت گردد .

7-   به کارگیری حروف چند شکل و یک صدا در کلمات که یک دسته از آن ها حرف (( س ، ص ، ث )) هستند که در زبان فارسی یک گونه صدا دارند .

8-   یادداشت کردن اشتباهات املائی دانش آموزان به منظور آموزش جبرانی آن ها در فرصت های مناسب مانند جمله سازی

9-    شناخت کلمات مخالف ، هم معنی و هم خانواده های درس

10-  دادن تمرین های متفاوت جهت شمارش دندانه ها

11-   ساختن کلمات ترکیبی جهت تقویت املاء

12-  گفتن املاء پای تخته از کلمه هایی از درس که ارزش املائی دارند .

13-پیدا کردن املای صحیح کلمات از روی کتاب توسط دانش آموز

14-در صورت امکان موقع تصحیح نمودن املاء ، دانش آموزان را انفرادی نزد خود فراخوانده تا به غلط املائی خود توجه کنند .

15- در قرائت املاء ، جملات از هم گسیخته و بی ربط ( کلمه به کلمه ) گفته نشود و به صورت جمله بیان شود .

16- متن املائی را که می خواهیم به دانش آموز بگوییم ، انتخاب می کنیم و یک بار می خوانیم تا دانش آموزان ارتباط معانی کلمات و مضمون کلی مطلب را درک کنند وبرای نوشتن املاء آمادگی کامل را کسب نمایند .

17-تقویت تندنویسی در بعضی از دانش آموزان

یک راهکار مناسب : معمولاً دانش آموزان درنوشتن ، املا کند نویس هستند برای رفع این مشکل املا به روش خبرنگاری اجرا می شود . به دانش آموزان فرصت پیش مطالعه درس مورد نظر را می دهیم سپس متن درس را معمولی بامکث یک ثانیه ای می خوانیم و دانش آموزان می نویسند ممکن است نقطه ،تشدید ،سرکش و ... نگذارند (مانند خبرنگاران ) یا بد خط بنویسند، هدف تنها تند نویسی است . سپس متن را دوباره می خوانیم و با دقّت رفع اشکال می کنند . می توانیم به دانش آموزانی که سریع و صحیح می نویسند نمره بیش تری بدهیم .

18-استفاده کردن از شیوه های گوناگون متن املاء

19-  افزایش گنجینه لغات

20- ایجاد انگیزه در دانش آموزان نسبت به یادگیری درس املاء